Nowości w MixButy.pl

Bieżnik kierunkowy, a może bieżnik asymetryczny trudny wybór ?

18 listopada 2011 14:57:46 CET


Wielu kierowców zastanawia się nad różnicami pomiędzy budową bieżników asymetrycznych i kierunkowych. Poniżej zamieszamy kilka przydatnych informacji, które powinny rozwiać wasze wątpliwości.

Bieżniki opon możemy podzielić na trzy typy:

  • symetryczny,
  • asymetryczny,
  • kierunkowy.


Bieżnik symetryczny to najmniej zaawansowany technologicznie, najprostszy do zaprojektowania, a co z tym idzie najtańszy w przygotowaniu typ bieżnika. Charakteryzuje się tym, że po przecięciu opony na pół, obie części posiadają ten sam wzór. Ten typ bieżnika ma zastosowanie przy produkcji opon przeznaczonych do małych i średnich aut kompaktowych, samochodów osobowych, dostawczych oraz ciężarowych. Najczęściej wykorzystywany jest  w oponach klasy niskobudżetowej, ze względu na niższe koszty produkcji. Jego budowa nie posiada silnie zarysowanych właściwości, tak jak to ma miejsce w innych rodzajach bieżników.  Bieżnik symetryczny ma zrównoważone właściwości jezdne, dostosowane do zastosowań.

Bieżnik kierunkowy to typ bieżnika charakteryzujący się rzeźbą w kształcie litery V. Jego konstrukcja, wzór znacznie zwiększa efektywność odprowadzania wody, co ogranicza w znacznym stopniu zjawisko aquaplaningu to znaczy ślizgów na mokrych nawierzchniach. Ten rodzaj bieżnika bardzo często występuje w oponach zimowych, ułatwiając odprowadzanie błota pośniegowego. Ważną cechą bieżnika kierunkowego jest bardzo dobre hamowanie, doskonałe właściwości trakcyjne

Kierunkowy wzór bieżnika znacznie podnosi efektywność odprowadzania wody spod kół, przez co zmniejsza się ryzyko wystąpienia groźnego dla każdego kierowcy zjawiska aquaplaningu tj. ślizgania się na warstwie wody. Z tego też powodu bieżniki kierunkowe bardzo często są wykorzystywane w oponach zimowych. Ze względu na dobre właściwości trakcyjne oraz dobre hamowanie, bieżnik kierunkowy znajduje często zastosowanie w oponach usportowionych i sportowych oraz oponach do "tuningu" z wyższymi indeksami prędkości. Dzięki wydajnemu odprowadzaniu wody, bieżniki kierunkowe sprawdzają się bardzo dobrze w kategorii opon "deszczowych". Opony kierunkowe posiadają na boku opony oznaczenie w formie strzałki wskazujące kierunek toczenia.

Bieżnik asymetryczny to typ bieżnika charakteryzujący się  zróżnicowana rzeźbą po obu stronach. Część zewnętrzna wyposażona jest w masywne, większe klocki zapewniające stabilizację przy pokonywaniu zakrętów. Natomiast cześć zewnętrza zabudowana jest z bardziej ponacinanych klocków, zdecydowanie mniejszych, wyposażonych w dużą ilość rowków i lamel, co w znacznym stopniu przyczynia się do lepszego odprowadzania wody. Taka budowa bieżnika znacznie skraca drogę hamowania, szczególnie na mokrych nawierzchniach, zmniejszony jest znacznie poziom hałasu, przez co komfort jazdy na oponach wyposażonych w bieżnik asymetryczny jest wysoki.

Opony asymetryczne posiadają oznaczenia w jaki sposób należy je montować SIDE FACING OUTWARDS, MOUNT THIS OUT SIDE lub OUTSIDE. Najczęściej w wykonanie części zewnętrznej dokłada się więcej staranności.

Opony o asymetrycznym wzorze bieżnika mają zastosowanie najczęściej w samochodach wyższych klas, często wyposażonych w wielowahaczowy układ zawieszenia.

Myślę że przedstawione przez nas informacje pomogą wam zrozumieć specyfikę budowy a co z tym idzie właściwości opon. Jeśli mieli byście jakieś pytania zachęcam do kontakty z naszym konsultantem.


mixOpony.pl Team
tel. - 512 790 993
skype - mixopony.pl
GG - 28017339